BCS czarne logo
Szukaj

Premiera online „Biuletynu Rzeźby” nr 5/2024

„Biuletyn Rzeźby” dostępny jest już teraz online: PDF do pobrania bezpłatnie w naszym sklepie.

Wersja papierowa pojawi się już niedługo w księgarniach autorskich, muzeach i galeriach w Bydgoszczy i całej Polsce. Szczegóły wkrótce!

Tematem nowego numeru jest rzeźba plenerowa.

Sięgamy do czasów jej świetności w Polsce – Piotr Siemaszko pisze o drewnianych i kamiennych realizacjach Aleksandra Dętkosia z lat 60. i 70., a Roman Konik wspomina przełom lat 70. i 80., gdy Stanisław Horno-Popławski i Inga Popławska mieli pracownię w ówczesnym Miejskim Ogrodzie Botanicznym w Bydgoszczy.

Na okładce pokazujemy plenerową galerię rzeźb podarowanych miastu przez Horno w 1979 roku. Wszystkie zaginęły w niejasnych okolicznościach na początku lat 80. i do tej pory nie udało się ich odnaleźć. Może dlatego zdjęcie, które ktoś najpierw podarł, bo prawdopodobnie uznał je za nieudane, zostało później sklejone i trafiło do archiwum rodzinnego jako cenne świadectwo przeszłości.

Poza tym w numerze:

  • Jan Trojan rozmawia z Eweliną Szczech-Siwicką, która zwraca uwagę na nieprawidłową konserwację niektórych jej prac, szczególnie tych betonowych
  • Jakub Jankowiak w swoich rozważaniach o pochodzeniu formy bydgoskiego Pomnika Tysiąclecia Państwa Polskiego (aka trójnóg) trafia aż do stolicy betonowych arcydzieł modernizmu, czyli Brasílii.
  • Julia Stachowska opowiada o plenerach na Wietrzni w Kielcach i ich roli w tworzeniu lokalnej społeczności artystycznej
  • Krzysztof Bochyński pisze natomiast o rzeźbie gdzieś pomiędzy zamkniętym a otwartym, wychodzącej do widzów, czego doskonałym przykładem jest działalność Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu
  • Dominika Kiss-Orska wędruje po Borach Tucholskich i Wysoczyźnie Elbląskiej, odnajdując po drodze dowody istnienia mieszkańców nieistniejących już miejsc, cegły ich domów, zasadzone przez nich drzewa owocowe, czy kamienie pamiątkowe pozbawione tablic z inskrypcją
  • Szlakiem rzeźb, które jeszcze można przeczytać, podróżuje wielbicielka typografii Małgorzata Kosicka
  • Dorota Grubba-Thiede rysuje portret oddolnych inicjatyw rzeźbiarskich w Trójmieście
  • Anna Mochalska podejmuje próbę rozpoznania obszarów wspólnych poezji i rzeźby kobiet
  • Ala Majewska pisze o medalu autorskim i jego miejscu w sztuce współczesnej – w tym o trudnościach ze znalezieniem miejsca dla niego w galeriach
  • Agnieszka Markowska zaprasza do nowej, bydgoskiej pracowni konserwatorskiej NCP Art

Przyjemnej lektury!