O nas
Patron
PON - PT 11-19
SOB - ND (handlowe) 10-16

bilet normalny 5 zł
bilet ulgowy 3 zł
bilet na VR 10 zł

Bydgoskie Centrum Sztuki im. Stanisława Horno-Popławskiego powstało z inicjatywy Fundacji Take Care działającej przy firmie iQor w Bydgoszczy. Jest ośrodkiem kulturalnym, który organizuje wystawy, prelekcje i spotkania z artystami, a także prowadzi działalność edukacyjną i wydawniczą.

Pomimo tego, że ośrodek rozpoczął działalność w roku 2017, może poszczycić się konkretnymi osiągnięciami wystawienniczymi (m.in. wystawa prac Dominika Woźniaka "Twórcze rozmaitości", Jana Kośmieji "Zbieżność przeciwieństw", wystawa rzeźb Aleksandra Dętkosia, Tomasza Górnickiego "Oppressed", Małgorzaty Wiśniewskiej "Re-construction", a także wystawę plakatów operowych oraz sztuki ulicznej "Urban Arts"). W ramach współpracy z Międzynarodowym Festiwalem Filmowym Bydgoszcz Camerimage zorganizowaliśmy wystawę "Beksiński. Leszczyński. Fantasmagorie". Ponadto BCS wydał przekrojową monografię poświęconą twórczości swego patrona "Myślenie kamieniem" (również w formie audiobooka).

Dodatkową zaletą naszych przedsięwzięć jest korzystanie z najnowszej technologii, jako jedyna placówka w regionie oferujemy prezentację VR, dzięki której zwiedzający mogą odbyć wirtualną podróż do świata dzieł Stanisława Horno - Popławskiego.

Z uwagi na profil, Bydgoskie Centrum Sztuki publikuje cykliczne eseje poświęcone rzeźbie, a także organizuje różnego rodzaju warsztaty (rysunkowe i ceramiczne) i panele dyskusyjne. Na miejscu można także obejrzeć największą kolekcję rzeźb i pamiątek po Stanisławie Horno - Popławskim. Bydgoskie Centrum Sztuki to nie tylko kolejne miejsce wystawowe, ale także przestrzeń do prowadzenia dyskusji, debat a nawet sporu o miejsce sztuki w kulturze z uwzględnieniem najnowszych technologii.

//

„Z rzeźbami Horno zetknęłam się już w dzieciństwie, chociaż wtedy nie miałam tego świadomości. Rzeźby artysty stały w bydgoskim Ogrodzie Botanicznym, gdzie często spacerowałam z dziadkami i rodzicami, znałam również dwa pomniki jego autorstwa. Jednak bliżej z twórczością Horno spotkałam się dużo później. Jako człowieka poznałam go z relacji córki Jolanty Ronczewskiej i jej męża Ryszarda. Horno Popławski był wielkim artystą, skromnym człowiekiem wymagającym wiele zarówno od siebie, jak i od innych. Cieszę się, że możemy jego twórczość i sylwetkę przybliżyć w naszym Centrum. Ideą Bydgoskiego Centrum Sztuki jest propagowanie rzeźby jako środka wyrazu artystycznego, stąd też chcemy się głównie skupić na pokazywaniu prac artystów rzeźbiarzy. Zdaję sobie sprawę, że rzeźba nie jest łatwym tematem w odbiorze, ale mam nadzieję, że dzięki działalności BCS powiększy się grono jej miłośników. Oczywiście oprócz rzeźby w galerii prezentowane są również wystawy malarstwa, grafiki i rysunku.”

-Hanna Kardas, założycielka Bydgoskiego Centrum Sztuki
Bydgoskie Centrum Sztuki to nie tylko miejsce dla rzeźb, to również miejsce na realizację Waszych pomysłów!

Przestrzeń BCS świetnie sprawdza się podczas szkoleń, konferencji, warsztatów, a także spotkań autorskich czy kameralnych koncertów. Jeśli jesteście zainteresowani wynajęciem przestrzeni BCS, piszcie na adres: bcs@horno.pl
Studio 11th Dimension, znane z nagradzanej aplikacji VR inspirowanej malarstwem Zdzisława Beksińskiego „De Profundis”, stworzyło dla nas opartą na wirtualnej rzeczywistości aplikację "Kamienny ogród myśli Stanisława Horno - Popławskiego", która pozwala odbyć podróż przez życie i twórczość naszego patrona.

W okularach VR rzeźby ożywają na naszych oczach, prezentując swoją zamkniętą w kamieniu historię. Aplikacja jest dostępna zawsze w godzinach otwarcia BCS.
Stanisław Horno-Popławski

Prawdziwy czarodziej rzeźby, Artysta potrafiący stworzyć coś z niczego. Niczym nieskrępowany umysł, jednostka wymykająca się jakimkolwiek standardom. A przy tym wnuk powstańca styczniowego, profesor wydziałów sztuk pięknych, obywatel świata, ale rozkochany w swoim Sopocie – postać Stanisława Horno-Popławskiego to gotowy materiał na niezwykły scenariusz filmowy.

Rzadko bowiem – nie tylko w historii kultury polskiej, a również globalnej – bywają nieprzeciętnie utalentowane jednostki o takim bagażu doświadczeń, niezwykłej historii, zaskakujących zwrotów.

Kaukaz, Moskwa, Wilno, Bydgoszcz, Sopot, Toruń, zachodnia Europa – gdziekolwiek był, tam towarzyszyła mu rzeźba. Urodził się w 1902 r. w Kutaisi – jednym z najstarszych miast Gruzji. Tam robił pierwsze kroki ku artystycznej wrażliwości – ugruntowane później na studiach artystycznych w Moskwie, warszawskiej Akademii Sztyk Pięknych i podczas studyjnych wyjazdów do Francji i Włoch. Nic nie było w stanie owego dążenia do osiągnięcia rzeźbiarskiego absolutu powstrzymać. Nawet lata okupacji. Horno – aktywny uczestnik kampanii wrześniowej – trafił do Oflagu Woldenberg. Tam też rzeźbił; stworzył sakralne monumenty, które trafiły do obozowej kapliczki.

Tak jak wędrował w swojej twórczości, tak i wędrował w życiu: W latach 30 ub. wieku prowadził zajęcia rzeźby na wydziale sztuk pięknych Uniwersytetu Batorego w Wilnie. Po wojnie – i czasie niewoli – trafił do Białegostoku. Zadziwiał wizjami i energią twórczą prowadząc katedrę rzeźby na toruńskim UMK, by później na lata związać się z Trójmiastem. Tam był głównym projektantem odnawianych kamieniczek Starówki w Gdańsku. Po blisko 30-letnim pobycie na Wybrzeżu przeniósł się do Bydgoszczy, gdzie władze miejskie zaprosiły go do domu z ogródkiem, w tutejszym ogrodzie botanicznym. W zamian ofiarował do parku miejskiego kolekcję swych rzeźb, które niestety skradziono.

W Warszawie Hornowskim symbolem jest pomnik Adama Mickiewicza – swoiste art deco wdzierające się niejako w siermiężny klimat socjalizmu Pałacu Kultury Nauki i Sztuki. Rzeźbiarski Białystok to perfekcyjne Praczki – najbardziej charakterystyczny element miejskich Plantów. Gdzieś w cieniu Praczek kryją się inne dowody geniuszu Horno: Chrystus na ołtarzu głównym, Matka Boska w ołtarzu zewnętrznym i Chrystus Dobry Pasterz na galerii dziedzińca kościoła św. Rocha. W Słupsku Horno-Popławski pozostawił po sobie pomnik Karola Szymanowskiego, w Bydgoszczy – monument Henryka Sienkiewicza w parku Jana Kochanowskiego oraz Pomnik Nieznanego Powstańca Wielkopolskiego.

Mistrz dłuta zmarł w 1997 – jako artysta spełniony, wielokrotnie nagradzany, powszechnie doceniany za indywidualny styl, oryginalność, skłonność do eksperymentów.

W 2017 powstało Bydgoskie Centrum Sztuki, które posiada w swojej kolekcji rzeźby i archiwalia związane z rzeźbiarzem. Organizujemy wystawy sztuki współczesnej, prelekcje i spotkania z artystami, prowadzimy też działalność edukacyjną i wydawniczą. Jako jedyna placówka w regionie oferujemy pokaz wirtualnej rzeczywistości, dzięki któremu zwiedzający mogą odbyć wirtualną podróż do świata dzieł Stanisława Horno-Popławskiego.


×

Klauzula informacyjna

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych oraz art. 6 ust. 1 lit. a, lit. b, lit. c Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE w związku z wysłaniem zapytania przez formularz kontaktowy. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania ich usunięcia oraz żądania zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest "CETOR" spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bydgoszczy.
Rozumiem