BCS czarne logo
Szukaj

„Biuletyn Rzeźby” nr 5/2024 już wydrukowany!

Wersja papierowa jest dostępna bezpłatnie w naszej galerii, a lada dzień pojawi się w księgarniach autorskich, muzeach i galeriach w Bydgoszczy i całej Polsce.

BYDGOSZCZ:

  • Księgarnia Toniebajka (Focha 2)
  • Miejskie Centrum Kultury (Marcinkowskiego 12)
  • Młyny Rothera: Punkt Info + Kawiarnia Nowe Miejsce
  • Galeria Miejska bwa (ul. Gdańska 20)
  • Kawiarnia Landschaft (Gimnazjalna 6)
  • MS Studio Pilates (Czerkaska 11)
  • Wypożyczalnia Główna Biblioteki Publicznej (Stary Rynek)

BIAŁYSTOK:

  • Galeria Arsenał

GDAŃSK:

  • CSW Łaźnia
  • Instytut Kultury Miejskiej
  • Sopocki Dom Aukcyjny

KRAKÓW:

  • MOCAK Bookstore

ŁÓDŹ:

  • Muzeum Sztuki

POZNAŃ:

  • Księgarnia Bookowski (CK Zamek)
  • Galeria Miejska Arsenał

RADOM:

  • MCSW “Elektrownia”

SOPOT:

  • Sopocki Dom Aukcyjny
  • Sopoteka

TORUŃ:

  • CSW “Znaki Czasu”

WARSZAWA:

  • Księgarnia Artystyczna Zachęty
  • Sopocki Dom Aukcyjny
  • Księgarnia Bęc Zmiana

Wysyłka możliwa po opłaceniu kosztów przesyłki, prosimy o wiadomość na nasz adres mailowy bcs@horno.pl.

„Biuletyn Rzeźby” dostępny jest również online: PDF do pobrania bezpłatnie w naszym sklepie.

Tematem nowego numeru jest rzeźba plenerowa.

Sięgamy do czasów jej świetności w Polsce – Piotr Siemaszko pisze o drewnianych i kamiennych realizacjach Aleksandra Dętkosia z lat 60. i 70., a Roman Konik wspomina przełom lat 70. i 80., gdy Stanisław Horno-Popławski i Inga Popławska mieli pracownię w ówczesnym Miejskim Ogrodzie Botanicznym w Bydgoszczy.

Na okładce pokazujemy plenerową galerię rzeźb podarowanych miastu przez Horno w 1979 roku. Wszystkie zaginęły w niejasnych okolicznościach na początku lat 80. i do tej pory nie udało się ich odnaleźć. Może dlatego zdjęcie, które ktoś najpierw podarł, bo prawdopodobnie uznał je za nieudane, zostało później sklejone i trafiło do archiwum rodzinnego jako cenne świadectwo przeszłości.

Poza tym w numerze:

  • Jan Trojan rozmawia z Eweliną Szczech-Siwicką, która zwraca uwagę na nieprawidłową konserwację niektórych jej prac, szczególnie tych betonowych
  • Jakub Jankowiak w swoich rozważaniach o pochodzeniu formy bydgoskiego Pomnika Tysiąclecia Państwa Polskiego (aka trójnóg) trafia aż do stolicy betonowych arcydzieł modernizmu, czyli Brasílii.
  • Julia Stachowska opowiada o plenerach na Wietrzni w Kielcach i ich roli w tworzeniu lokalnej społeczności artystycznej
  • Krzysztof Bochyński pisze natomiast o rzeźbie gdzieś pomiędzy zamkniętym a otwartym, wychodzącej do widzów, czego doskonałym przykładem jest działalność Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu
  • Dominika Kiss-Orska wędruje po Borach Tucholskich i Wysoczyźnie Elbląskiej, odnajdując po drodze dowody istnienia mieszkańców nieistniejących już miejsc, cegły ich domów, zasadzone przez nich drzewa owocowe, czy kamienie pamiątkowe pozbawione tablic z inskrypcją
  • Szlakiem rzeźb, które jeszcze można przeczytać, podróżuje wielbicielka typografii Małgorzata Kosicka
  • Dorota Grubba-Thiede rysuje portret oddolnych inicjatyw rzeźbiarskich w Trójmieście
  • Anna Mochalska podejmuje próbę rozpoznania obszarów wspólnych poezji i rzeźby kobiet
  • Ala Majewska pisze o medalu autorskim i jego miejscu w sztuce współczesnej – w tym o trudnościach ze znalezieniem miejsca dla niego w galeriach
  • Agnieszka Markowska zaprasza do nowej, bydgoskiej pracowni konserwatorskiej NCP Art

    Redaktorka naczelna: Hanna Kardas
    Redaktorka numeru: Natalia Pichłacz
    Skład i opracowanie graficzne: Asia Bagnucka, Aleksandra Przybysz
    Wydawca: Fundacja Take Care
    Druk: Pergama

Przyjemnej lektury!