BCS czarne logo
Szukaj

O nas

Nasza Historia

Bydgoskie Centrum Sztuki im. Stanisława Horno-Popławskiego to ośrodek kulturalny działający przy Fundacji Take Care. W centrum naszej działalności jest rzeźba.

Bydgoskie Centrum Sztuki im. Stanisława Horno-Popławskiego powstało w 2017 roku z inicjatywy Fundacji Take Care w Bydgoszczy. Jest ośrodkiem kulturalnym, który organizuje wystawy i prowadzi działalność edukacyjną oraz wydawniczą. 

W centrum naszej działalności jest rzeźba. Posiadamy w swoich zbiorach kolekcję rzeźb, fotografii i archiwaliów związanych ze Stanisławem Horno-Popławskim, wydaliśmy monografię artysty pt. „Myślenie kamieniem” oraz katalog naszych zbiorów.

Co roku ukazuje się bezpłatny magazyn „Biuletyn Rzeźby”, dostępny w galeriach i księgarniach kameralnych w całej Polsce.

Pokazujemy wystawy zarówno początkujących, jak i uznanych już artystów i artystek, m.in. Magdaleny Abakanowicz, Leona Wyczółkowskiego,Tomasza Górnickiego, Doroty Buczkowskiej, Hanny Żuławskiej, Natalii LL, Zdzisława Beksińskiego, Oskara Zięty, Bolesława Biegasa.

Organizujemy cykl wykładów o sztuce współczesnej KĄTEM OKA, a wspólnie z Kujawsko-Pomorskim Kołem Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Psychoanalitycznej, spotkania sztuki i psychoanalizy PORUSZENIA. 

Bydgoskie Centrum Sztuki jest otwarte na oddolne inicjatywy i współpracę z organizacjami pozarządowymi, czego owocem są na przykład wystawy w ramach festiwali, takich jak Ceramika Alternatywnie, Dziewczyny + Rośliny, Vintage Photo Festival, czy Europejskie Spotkania Artystyczne. Od początku swojej działalności wspieramy osoby ze społeczności LGBTQ+ w walce o równe prawa i w dumnej afirmacji życia w zgodzie ze sobą i z własną tożsamością, współorganizując co roku wystawy i wydarzenia w czasie Miesiąca Dumy.

Zapraszamy do wspólnego tworzenia BCS!

siedziba Bydgoskiego Centrum Sztuki

Stanisław Horno-Popławski

Prawdziwy czarodziej rzeźby, artysta potrafiący stworzyć coś z niczego, wnuk powstańca styczniowego, profesor wydziałów sztuk pięknych, obywatel świata, ale rozkochany w swoim Sopocie – postać Stanisława Horno-Popławskiego to gotowy materiał na niezwykły scenariusz filmowy.



Rzadko bowiem – nie tylko w historii kultury polskiej, a również globalnej – bywają nieprzeciętnie utalentowane jednostki o takim bagażu doświadczeń, niezwykłej historii, zaskakujących zwrotów.



Kaukaz, Moskwa, Wilno, Bydgoszcz, Sopot, Toruń, zachodnia Europa – gdziekolwiek był, tam towarzyszyła mu rzeźba. Urodził się w 1902 r. w Kutaisi – jednym z najstarszych miast Gruzji. Tam robił pierwsze kroki ku artystycznej wrażliwości – ugruntowane później na studiach artystycznych w Moskwie, warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych i podczas studyjnych wyjazdów do Francji i Włoch. Nic nie było w stanie owego dążenia do osiągnięcia rzeźbiarskiego absolutu powstrzymać. Nawet lata okupacji. Horno – aktywny uczestnik kampanii wrześniowej – trafił do Oflagu Woldenberg. Tam też rzeźbił; stworzył sakralne monumenty, które trafiły do obozowej kapliczki.

Stanisław Horno-Popławski na Kaszubach, 1974 1
posąg Mickiewicza

Tak jak wędrował w swojej twórczości, tak i wędrował w życiu: W latach 30 ub. wieku prowadził zajęcia rzeźby na wydziale sztuk pięknych Uniwersytetu Batorego w Wilnie. Po wojnie – i czasie niewoli – trafił do Białegostoku. Zadziwiał wizjami i energią twórczą prowadząc katedrę rzeźby na toruńskim UMK, by później na lata związać się z Trójmiastem. Tam był głównym projektantem odnawianych kamieniczek Starówki w Gdańsku. Po blisko 30-letnim pobycie na Wybrzeżu przeniósł się do Bydgoszczy, gdzie władze miejskie zaprosiły go do domu z ogródkiem w tutejszym ogrodzie botanicznym. W zamian ofiarował do parku miejskiego kolekcję swych rzeźb, które niestety skradziono.



W Warszawie Hornowskim symbolem jest pomnik Adama Mickiewicza – swoiste art deco wdzierające się niejako w siermiężny klimat socjalizmu Pałacu Kultury Nauki i Sztuki. Rzeźbiarski Białystok to perfekcyjne Praczki – najbardziej charakterystyczny element miejskich Plantów. Gdzieś w cieniu Praczek kryją się inne dowody geniuszu Horno: Chrystus na ołtarzu głównym, Matka Boska w ołtarzu zewnętrznym i Chrystus Dobry Pasterz na galerii dziedzińca kościoła św. Rocha. W Słupsku Horno-Popławski pozostawił po sobie pomnik Karola Szymanowskiego, w Bydgoszczy – monument Henryka Sienkiewicza w parku Jana Kochanowskiego oraz Pomnik Nieznanego Powstańca Wielkopolskiego.



Mistrz dłuta zmarł w 1997 – jako artysta spełniony, wielokrotnie nagradzany, powszechnie doceniany za indywidualny styl, oryginalność, skłonność do eksperymentów.



W naszej kolekcji znajdują się rzeźby Stanisława Horno-Popławskiego (gipsy, rzeźby kamienne, odlewy z brązu) oraz cyfrowe archiwum fotografii, materiałów prasowych, listów z kolekcji córki artysty Jolanty Ronczewskiej.  Zapraszamy do kontaktu badaczki/badaczy oraz instytucje, które są zainteresowane wypożyczeniem prac.

NaszA kolekcja