BCS czarne logo
Szukaj

XVIII Europejskie Spotkania Artystyczne

Czas trwania 19.10.2024 - 13.11.2024

Anna Bochenek | Grzegorz Pleszyński

19.10-13.11.2024

wernisaż 19 października (sobota), godz. 16.00

współpraca: Kalejdoskop Kultury

Wystawę otworzy performance Grzegorza Pleszyńskiego: SŁYSZĘ TYLKO DRŻENIE SKÓRY 


            Grzegorz Pleszyński łączy dżwięki z kolorami i formami wizualnymi. Autor mówi, że spływająca farba trwa w czasie jak dżwięk, często jego obrazy stają się partyturą dla muzycznych kompozycji …i odwrotnie. Dźwięki wydobywa z dwóch trąbek skonstruowanych z węży paliwowych, lejka kuchennego i ustników. W jego grze doszukać się można głosów dzikich zwierząt. Inspirują go także odgłosy okrętów kotwiczących w zatokach, nocne stalownie oraz ruchliwe skrzyżowania.

Dla mnie najważniejsze jest dotarcie do żródeł poznania poprzez sztukę. Interesuje mnie, w jaki sposób kultura, w której żyjemy jest opresyjna wobec mnie i innych ludzi. Kiedyś kultury były bardziej opresyjne wobec jednostek, dziś, wydawałoby się, trochę mniej. A może to tylko pozory? Poszukuję tych „skorup”, narzuconych przez kulturę albo tego delikatnego „pudru”, jaki jest nakładany na naszą naturę. Próbuję odkryć mechanizm, który tym rządzi. Trzeba wypośrodkować, co z tej opresji jest konieczne, a czego możemy się pozbyć jako zbytecznego balastu, związanego np.
z tradycją, a czasami zbyt gwałtownym postępem. 

Anna Bochenek: Zmierzam do malarstwa, podobnie jak poeci w trójwierszach Haiku, językowej surowości, malarstwa niedopowiedzenia, milczenia, zwięzłego i refleksyjnego, prowokującego odbiorcę do uruchomienia własnej wyobraźni, do odkrycia i przywołania głębszych emocji, do zatrzymania rozpędzonej chwili.

W wielowymiarowym pejzażu pragnę ukazać piękno i rytmiczność przyrody, jej stałość i przemijalność, prostotę i bogactwo. Obrazy są dla mnie projekcją moich fascynacji zdarzeniem masy i przestrzeni „zewnętrznego” świata z procesem tworzenia delikatnej i intymnej formy, będącej przy swojej bezradności i pięknie – źródłem jego mocy. Zbliżenia pojawiających się małych enklaw w tych pracach wpisują się w symbolikę ocalenia własnego, niezależnego świata. Są prostym impulsem, przypomnieniem, świadomością. Nadają sens poszukiwaniom. Odkrywają wartości poprzez swą odrębność, „spojrzystość” i osobliwość”.

GRZEGORZ PLESZYŃSKI Jako dyrektor International Artist’s Museum był współorganizatorem Construction in Process 2000 „This Earth is a Flower”. Był kuratorem pokazu artystów Fluxus podczas Mózg Festival 2015 (Warszawa, Bydgoszcz). Miał pokazy swojego malarstwa i performance w Melbourne, Sydney, Berlinie, Tel Awiwie, Natanya, Luandzie, Wenecji, Dusseldorfie, Manheim, Duisburgu. Jest autorem 10 albumów muzycznych, do których zaprosił artystów takich jak Ann Noel, Adela Konop, Elżbieta Izdebska, Laura Ziąba, Łukasz Przykłocki, Jerzy Mazzoll, Ben Patterson, Sławek Janicki, Artur Maćkowiak, Tomasz Licak, Maciej Wróbel, Qba Janicki, Jon Dobie, Van Ackeren, Rafał Gorzycki, Something like Elvis, Sławomir Szudrowicz, Kacper Buńkowski, Kevin Górzyński, Tomasz Pawlicki, Bartek Kapsa. Jest związany z Klubem Mózg. Prowadzi Społeczny Chór Czarnego Karła, z którym stworzył sześć spektakli operowych z elementami performance. Napisał muzykę, słowa i wyreżyserował spektakl: „Antydepresyjna Opera Cristoforo Colombo”. Wraz z Marcinem Giżyckim wyreżyserował musical filmowy „Phoebe Hicks” do prozy Agnieszki Taborskiej i własnej muzyki.


ANNA BOCHENEK Prof. dr hab., artysta malarz i pedagog, absolwentka Wydziału Sztuk Pięknych UMK w Toruniu, uzyskała w 1990 r. dyplom z malarstwa w pracowni profesora Janusza Kaczmarskiego. Obecnie jest profesorem Politechniki Bydgoskiej, prowadzi pracownię Rysunku i Malarstwa na Wydziale Sztuk Projektowych. Prowadzi innowacyjną działalność edukacyjną na polu plastyki, inicjuje projekty łączące naukę i przemysł, przez wiele lat prowadziła działalność wystawienniczą jako kierownik uczelnianej Galerii Innowacji. Swoje prace malarskie prezentowała na ponad pięćdziesięciu wystawach indywidualnych i ponad stu wystawach zbiorowych w kraju i za granicą. Żywo uczestniczy w życiu naukowym i artystycznym kraju oraz w konkursach, konferencjach, plenerach, i warsztatach plastycznych. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki. Za swoją twórczość zdobyła kilkanaście nagród i wyróżnień
w konkursach ogólnopolskich i regionalnych.