Znak, symbol, metafora w twórczości Stanisława Horno-Popławskiego

wystawa pokonkursowa Zapraszamy do obejrzenia prac autorstwa uczniów Zespołu Szkół Plastycznych im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, które powstały z okazji konkursu „Znak, symbol, metafora w twórczości Stanisława Horno – Popławskiego” organizowanego przez Fundację Take Care. Mottem tegorocznej edycji była sentencja na nagrobku patrona Bydgoskiego Centrum Sztuki: „Słowa są kamieniami, a dusza ogrodem. Jaki ogród ułożysz […]

Magdalena Abakanowicz

kuratorka: prof. UMK dr hab. Alicja Majewska Jak pisze kuratorka wystawy, prof. UMK dr hab. Alicja Majewska: „Kameralność wystawy rzeźb Magdaleny Abakanowicz w galerii Bydgoskiego Centrum Sztuki nadaje jej twórczości na wskroś indywidualną, a może wręcz intymną perspektywę. W tym oglądzie odbiorca i artystka uobecniona dziełami, mogą zawrzeć szczególną więź opartą na specyfice stworzonej sytuacji, […]

Reguła koloru. Jan Zwolicki

// Co może być inspiracją dla malarza? Patrząc na obrazy Jana Zwolickiego wydaje się, że wszystko. Co może być tematem obrazu? Jan Zwolicki na swoich płótnach odpowiada, że cokolwiek. Autor nie jest niewolnikiem jakiegokolwiek motywu. Z równą swobodą traktuje industrialny pejzaż, jak studium postaci, czy martwą naturę. Jaka jest więc intencja Autora? Wystarczy jeden rzut […]

Young and inspired

To, co tygrysy lubią najbardziej, czyli artyści streetartowi i ich prace na wystawie w Bydgoskim Centrum Sztuki. W tym roku mamy przyjemność zaprezentować prace artystów z kolektywu „Saloon Rebels”: SWAG, Wild Cherry, Someart, Mike Ortalion. Będą bardzo smaczne artystyczne kąski! Kilka słów o samym kolektywie: Kiedyś Saloon Rebels (ang. Salonowi Buntownicy) dziś Hashart. To projekt […]

Kody dostępu

Wystawa pedagogów Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. Kulturę Zachodu kształtują dwie tendencje. Z jednej strony to ujednolicenie codzienności. Podobieństwo przy tym nie dotyczy jedynie zewnętrznego wyglądu miejsc i przedmiotów, podzielamy te same poglądy i wyrażamy je za pomocą podobnych formuł. Z drugiej strony kulturze Zachodu brakuje wspólnych mitów i wartości. Dajemy […]

Nocne sesje malarskie

Na wystawie zaprezentowane zostaną prace z najnowszej serii zatytułowanej „Spękania”, które powstawały od początku 2017 roku. Obrazy te to swoiste eksperymenty z formą malarską, poprzez które artysta poszukuje granicy między sztuką przedstawiającą i abstrakcyjną. Spękania jakiejś formy lub materiału świadczą o jej zniszczeniu lub zużyciu, jednak powstałe w ten sposób siatki, nierzadko posiadają w sobie […]

Re-Construction

Na wystawie Małgorzaty Wiśniewskiej „Re – Construction” prezentowane są obiekty rzeźbiarskie z kilku cykli artystycznych – zaczynając od „Dopasowania”, poprzez „Struktury”, „Aglomeracje”, „Pillows”, aż do najnowszej serii „In – Construction”. Wielowątkową i wielowymiarową ekspozycję spaja materiał wykorzystany we wszystkich pracach – metal. Stal, aluminium, żeliwo są przez artystkę odlewane, spawane, lakierowane, cięte, wyginane i przetwarzane. […]

Oppressed

Wystawa rzeźb Tomasza Górnickiego OPPRESSED jest opowieścią o ucisku i opresji, której filarami są religia, państwo, płeć i kultura. artist statement: „Coraz mocniej odczuwam formy ucisku społecznego, którego filarami opresji są religia, państwo, płeć i kultura. Zarówno godło w przedszkolu, kamera przemysłowa na ulicy, krzyż w sejmie czy burka na twarzy, są dla mnie manifestacjami […]

Fantasmagorie. Zdzisław Beksiński. Damian Leszczyński

Obrazy Zdzisława Beksińskiego i rysunki Damiana Leszczyńskiego będzie można obejrzeć od 11 listopada 2017 roku w Bydgoskim Centrum Sztuki im. Stanisława Horno-Popławskiego przy ulicy Jagiellońskiej 47 (budynek przy Focus Mall). Większość prac pokazywanych na wystawie pochodzi z kolekcji prywatnych, część z nich będzie prezentowana szerszej publiczności po raz pierwszy. Beksińskiego i Leszczyńskiego łączy w sztuce […]

Zbieżność przeciwieństw. Jan Kośmieja

„Dominującym doznaniem, jakie wytwarza się podczas obcowania z eksponowanymi obrazami Jana Kośmieji, jest poczucie ponadzmysłowości powołujących je do istnienia artystycznych wizji oraz przekonanie, że stanowią one ilustrację stanu umysłu twórcy. Prace utrzymane są w duchu estetyczno-emocjonalnym, dla którego tonacja barwna jest wartością nadrzędną w stosunku do pozostałych elementów formy plastycznej. Obrazy Kośmieji wydają się próbować […]