BCS czarne logo
Szukaj

BOYS, BOYS, BOYS. Hanna Żuławska – męski punkt widzenia

Hanna Zuławska, David Błażewicz Bartek Chwilczyński Marcin Domański Patryk Hardziej Jan Kardas Zulu Kuki Tomasz Kulka Robert Kuta Milionerboy Witold Winek

Czas trwania: 25.02.2022 - 25.03.2022
Rodzaj wydarzenia:

kuratorka: Edyta Iljaszewicz

BOYS, BOYS, BOYS. Hanna Żuławska – męski punkt widzenia.
Zapraszamy na kontynuację wystawy, której pierwsza odsłona miała miejsce w zeszłym roku. Sierpniowa wystawa nosiła tytuł: GIRLS, GIRLS, GIRLS, Tadeusz Gronowski oczami kobiet. Dziewczyny (malarki, graficzki, ilustratorki) interpretowały prace Tadeusza Gronowskiego, które znajdują się w naszych zbiorach.
Tym razem przedmiotem wystawy będzie męski punkt widzenia na rzeźby autorstwa Hanny Żuławskiej.
W wystawie wezmą udział:
David Błażewicz
Bartek Chwilczyński
Marcin Domański
Patryk Hardziej
Jan Kardas
Zulu Kuki
Tomasz Kulka
Robert Kuta
Milionerboy
Witold Winek
Każdy z nich podjął się interpretacji wybranej przez siebie rzeźby Hanny Żuławskiej w ulubionej technice. Wystawa to unikatowe połączenie twórczości różnych pokoleń. W jednym miejscu udaje nam się zgromadzić różne spojrzenia artystów na rzeźbę, ceramikę i na twórczość artystki. Różnorodność powstałych prac jest synonimem różnorodności sztuki i zmian jakie w niej zachodzą wraz z upływem czasu.

Kilka słów o artystce poniżej:
Hanna Żuławska była współzałożycielką Państwowego Instytutu Sztuk Plastycznych w Sopocie w 1945 roku, obecnie Akademii Sztuk Pięknych. To pod jej opieką w roku 1947 zaczęła funkcjonować Pracownia Ceramiki. W latach 1964-66, Hanna Żuławska pełniła funkcję dziekan Wydziału Rzeźby na gdańskiej PWSSP.
Była niezwykłą osobowością, artystką wszechstronną i charyzmatycznym pedagogiem. 
Z wykształcenia malarka, zajmowała się także ceramiką związaną z architekturą, polichromią, sgraffito, ceramiką użytkowo – dekoracyjną i rzeźbą ceramiczną.
Hanna Żuławska zaprojektowała kilkanaście kamienic w Gdańsku i w Warszawie. Wraz z zespołem stworzyła monumentalne plafony ceramiczne na Placu Konstytucji w Warszawie, wykonała zdobienia mozaikowe na dworcu kolejowym w Gdyni, jest autorką kilkunastu polichromii i sgraffit na kamienicach przy ulicy Długiej w Gdańsku, przy Rynku Starego i Nowego Miasta w Warszawie, a także polichromii ściany sztucznego lodowiska „Torwar” w Warszawie i innych.
Rzeźby jej autorstwa są absolutnie unikatowe – nieskrępowane w żaden sposób barierami technicznymi, czy prawami rządzącymi się technologią ceramiki, a bijące niezwykłą mocą i tętniące życiem, uwidaczniające szerokie pole poszukiwań i inspiracji obiekty.
Artystka przecierała wszelkie możliwe drogi w odkrywaniu technologii ceramicznej, a jej prekursorskie podejście do tworzywa ceramicznego dało podwaliny nowemu pojmowaniu i usamodzielnieniu się tej dziedziny sztuki, także w jej indywidualnej twórczości. Wydaje się, że zaakceptowanie przez artystkę ryzyka niepowodzenia i wyzwolenie z uprzedzeń, stanowiło sposób pojmowania ceramiki, a takie podłoże sprzyja zmianom i rewolucji w sztuce.
Patronat medialny: K MAG

ENG
BOYS, BOYS, BOYS. Hanna Żuławska – the male point of view.
We invite you to a continuation of the exhibition whose first edition took place last year. The August exhibition was entitled: GIRLS, GIRLS, GIRLS, Tadeusz Gronowski through the eyes of women. Girls (painters, graphic artists, illustrators) interpreted works of Tadeusz Gronowski which are in our collection.
This time the subject of the exhibition will be the male point of view on the sculptures by Hanna Żuławska.
Participants in the exhibition will include:
David Blazewicz
Bartek Chwilczyński
Marcin Domański
Patryk Hardziej
Jan Kardas
Zulu Kuki
Tomasz Kulka
Robert Kuta
Millionerboy
Witold Winek
Each of them undertook the task of interpreting a sculpture by Hanna Żuławska in his or her favorite technique. The exhibition is a unique combination of the work of different generations. In one place, we manage to gather various artists’ perspectives on sculpture, ceramics, and the artist’s work. The diversity of the works created is synonymous with the diversity of art and the changes that occur in it over time.

A few words about the artist below:
Hanna Żuławska was a co-founder of the State Institute of Fine Arts in Sopot in 1945, now the Academy of Fine Arts. It was under her supervision that the Ceramics Studio started functioning in 1947. In 1964-66 Hanna Żuławska held the position of dean of the Faculty of Sculpture at the Academy of Fine Arts in Gdańsk.
She was an extraordinary personality, a versatile artist and charismatic teacher. 
Trained as a painter, she also worked in ceramics related to architecture, polychrome, sgraffito, utility and decorative ceramics and ceramic sculpture.
Hanna Żuławska designed over a dozen tenement houses in Gdańsk and Warsaw. Together with her team she created monumental ceramic plafonds on Constitution Square in Warsaw, created mosaic decorations on the railroad station in Gdynia, she is the author of several polychromies and sgraffito on tenements in D³uga Street in Gdañsk, at the Old and New Town Market Square in Warsaw, as well as polychromies on the wall of an artificial ice rink „Torwar” in Warsaw and others.
Her sculptures are absolutely unique – not limited in any way by technical barriers or the laws governing ceramic technology, but beating with extraordinary power and pulsing with life, revealing a wide field of exploration and inspiration.
The artist paved all possible ways in discovering the ceramic technology, and her pioneering approach to ceramic material laid the foundations for a new understanding and independence of this branch of art, also in her individual work. It seems that the artist’s acceptance of the risk of failure and liberation from prejudice was a way of understanding ceramics, and such a foundation is conducive to change and revolution in art.
Media partner: K MAG