BCS czarne logo
Szukaj

Girls, girls, girls. Tadeusz Gronowski oczami kobiet

Tadeusz Gronowski, Beata Śliwińska, Diana Grabowska, Joanna Grochocka, Joanna Witek, Justyna Frąckiewicz, Karolina Pawelczyk, Magdalena Pankiewicz, Martyna Wędzicka-Obuchowicz, Patrycja Podkościelny, Beata Konarska i Katarzyna Kotnowska.

Czas trwania: 27.07.2021 - 03.09.2021
Rodzaj wydarzenia:

kuratorka: Edyta Iljaszewicz

Tadeusz Gronowski (1894–1990) był grafikiem, malarzem, ilustratorem, projektantem reklam, plakatów i znaczków pocztowych, scenografem i architektem wnętrz. Działał w Warszawie i Paryżu. Gronowski należał do najwybitniejszych polskich twórców grafiki użytkowej, ilustracji książkowej i plakatu. Projektował reklamy dla takich firm jak: Wedel, Orbis, LOT, które do dziś są przykładem tego, jak stworzyć coś ponadczasowego.

Na wystawie zaprezentowane zostanie 11 prac Tadeusza Gronowskiego, do tej pory nie znanych szerszej publiczności. Dzieła powstały pod koniec lat 50. i w latach 60., kiedy to Tadeusz Gronowski odwoływał się do estetyki kubizmu, ograniczył skalę barw i śmiało syntetyzował formy. W serii obrazów wykonanych pod koniec lat 60. tworzył abstrakcyjne, zgeometryzowane kompozycje. Nadał im dynamiczny układ i zróżnicowaną fakturę uzyskaną poprzez zmienny rytm równoległych linii; akcentował relacje pomiędzy pierwszoplanowymi figurami i tłem. Częstym motywem był akt kobiecy, zgeometryzowany, o manierycznie wydłużonych proporcjach i miękkim modelunku lub całkowicie spłaszczony i schematyczny. Artysta umieszczał postacie na abstrakcyjnym tle utworzonym przez geometryczne figury lub zrytmizowane układy płaszczyzn. Prace z tego okresu są inne niż reklamowe plakaty i dzieła grafiki użytkowej – ukazują artystę z zupełnie nowej, mniej znanej strony.

Wyjątkowość prac artysty zainspirowała nas do stworzenia niecodziennej wystawy. Do udziału w projekcie zaprosiliśmy 11 artystek, z których każda została poproszona o własną interpretację jednego, wybranego obrazu Gronowskiego. Dzięki temu otrzymujemy obraz twórczości Gronowskiego widziany oczami współczesnych kobiet. W jednym miejscu udaje nam się zgromadzić różne spojrzenia artystek na kobiecość i jednocześnie na twórczość artysty. Różnorodność powstałych prac jest synonimem różnorodności kobiet i tego jak widzimy to, co nas otacza.

Do projektu zaproszone zostały: Beata Śliwińska, Diana Grabowska, Joanna Grochocka, Joanna Witek, Justyna Frąckiewicz, Karolina Pawelczyk, Magdalena Pankiewicz, Martyna Wędzicka-Obuchowicz, Patrycja Podkościelny, Beata Konarska i Katarzyna Kotnowska.

ENG

GIRLS, GIRLS, GIRLS. Tadeusz Gronowski through the eyes of women.

Tadeusz Gronowski (1894–1990) was an artist who needs no introduction. Graphic artist, painter, illustrator, designer of advertisements, posters and stamps, set designer and interior designer working in Warsaw and Paris. Gronowski was one of the most outstanding Polish creators of applied graphics, book illustration and posters. He designed advertisements for such companies as Wedel, Orbis, LOT, which to this day are an example of how to create something timeless.

In the collection of the Bydgoszcz branch of the Sopot Auction House, there are 11 works by Tadeusz Gronowski. However, these works are different from those we can find every day on the Internet and see at exhibitions. The works were created in the late 1950s and in the 1960s, during a period when Tadeusz Gronowski referred to the aesthetics of cubism, limited the scale of colours and boldly synthesised forms. In a series of paintings made in the late 1960s, he created abstract, geometric compositions. He gave them a dynamic layout and varied texture obtained by changing the rhythm of parallel lines; he emphasised the relations between the foreground figures and the background. A frequent motif was a female nude, geometrised, with manneristically elongated proportions and soft modelling or completely flattened and schematic. The artist placed figures on an abstract background formed by geometric figures or rhythmic arrangements of planes. Works from this period are different from advertising posters and works of applied graphics – they show the artist from a completely new, less known side.

Being aware of the uniqueness of these works, we decided to organize an exhibition. We invited 11 artists to participate in the project. Each of them interprets one of the selected works in her own way. This way, we get a picture of Gronowski’s work seen through the eyes of contemporary women. In one place, we bring together the different perspectives of female artists on femininity and on the artist’s work at the same time. The diversity of the works created is synonymous with the diversity of women and how we see what surrounds us.

The artists invited to partivcipate in the project are: Beata Śliwińska, Diana Grabowska, Joanna Grochocka, Joanna Witek, Justyna Frąckiewicz, Karolina Pawelczyk, Magdalena Pankiewicz, Martyna Wędzicka-Obuchowicz, Patrycja Podkościelny, Beata Konarska and Katarzyna Kotnowska.