BCS czarne logo
Szukaj

Znaczenia tęczy. Od sztuki średniowiecza do homoerotycznych semantyk kontrkultury. Teorie Susan Sontag

dr Dorota Grubba-Thiede

Czas trwania: 15.04.2021
Rodzaj wydarzenia: Wykład

W bogato ilustrowanej narracji odniosę się do ikonosfery Tęczy, należącej do archetypalnych łączników wszystkich przestrzeni i istot, w tym ludzi, bez względu na rasę, klasę, pochodzenie społeczne, etc. Od przedromańskich świątyń, przez tybetańskie klasztory dotrzemy do sztuki współczesnej. Brawurowe, przenikliwe teksty Susan Sontag ustanowią lotnisko intelektualne do interpretacji licznych dokonań artystycznych.

Obok akcji z tęczową flagą Gilberta Bakera, który podkreślał, iż „Tęcza była idealna, bo pasowała do naszej różnorodności”, przywołane zostaną inspirujące wystawy podejmujące w afirmatywnej perspektywie wątki homoerotyczne, transgresyjne, transpłciowe, poruszane także w ważnej książce „Odmieńcza rewolucja” autorstwa Joanny Krakowskiej (2020). Będą to „Ciepło/zimno – Letnia miłość” [2005, Zachęta, Warszawa, kuratorka Maria Brewińska], „Miłość i demokracja” [2005, CSW Łaźnia w Gdańsku, kurator Paweł Leszkowicz], „Ars Homo Erotica” [2010, MNW Warszawa, kurator Paweł Leszkowicz, współpraca Piotr Piotrowski] i m.in. „Hard Rock vs. Romantic Boys” [2016, Galeria Bardzo Biała, Warszawa, kuratorka Agnieszka Zgirska], czy najnowsza międzynarodowa ekspozycja „Z TEJ NOCY BĘDZIE SERCE” dedykowana pamięci legendarnego amerykańskiego artysty Davida Wojnarowicza [2021, Muzeum Współczesne Wrocław, kurator Piotr Lisowski].

Wśród kontekstów znajdą się ponadto przemyślenia Marii Janion, wspomnienia o Niej Tomasza Kitlińskiego, czy kruche instalacje z puchu pałek wodnych Krzysztofa Malca z cyklu SILENCE [od 1991], wybitnego artysty, który współtworzył cykl wystaw „Ja i Aids” [1996, kurator Grzegorz Kowalski]. Na plakacie wykładu znalazły się feministyczne „znaki drogowe” Iwony Teodorczuk-Możdżyńskiej pt. „papieżyca” z cyklu „papieżyce, kardynały, biskupy” (2019) z cyklu „kobiece sutanny”, w których twórczyni w pozornie lapidarnej formie plastycznej zadaje poruszające pytania o nieobecność progresywnych przemian w życiu społeczeństw, o powody braku dobroczynnych ruchów, o rzeczywiste powody katalizowania „kostnienia społeczności”.

W 2014 roku Anna Baumgart podkreślała: „Feminizm jest dla mnie jak powietrze, jest zupełnie transparentne. Pytanie, czy jestem feministką jest dla mnie pytaniem o to czy jestem za równością i wolnością dla wszystkich. Jest to tak uwewnętrzniona wartość, że aż trudno ją opisywać, jako coś zewnętrznego. Cała moja praca z kliszami kultury odbywa się po to, by dokonać subwersji, zastanowić się jak wygląda transgresja, przekroczenie i czy to jest prawdziwe”.

//

Dorota Grubba-Thiede (ASP w Gdańsku, PISnSŚ) | wykładowczyni Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, historyczka sztuki, krytyczka sztuki, kuratorka wystaw. Absolwentka Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu: doktor nauk humanistycznych w zakresie Historii Sztuki (2009), magister sztuki (na Kierunku Rzeźba, 2005), magister Ochrony Dóbr Kultury – Konserwatorstwo (2000).

Zorganizowała liczne ekspozycje sztuki nowoczesnej i współczesnej w PGS w Sopocie, i m.in. MN w Warszawie, CRP w Orońsku, etc. Prezentowała prace wybitnych twórców i twórczyń współczesnych, byli to: Stanisław Horno-Popławski (1902-1997), Krzysztof Malec (1965-2002) oraz m.in. Jerzy Bereś, Zbigniew Warpechowski, Magdalena Abakanowicz, Alina Szapocznikow, Zula Strzelecka, Katarzyna Józefowicz, Piotr Józefowicz, Katarzyna Kobro, Anna Jarnuszkiewicz i Krystian Jarnuszkiewicz.

W licznych interdyscyplinarnych prezentacjach sztuki najnowszej – włączała nawet bardzo młodych artystów, dając możliwość pokazania swoich realizacji w instytucjach sztuki. Jest związana z Polskim Instytutem Studiów nad Sztuką Świata oraz z AICA Int. + AICA Sekcja Polska. Była również autorką cyklu wykładów-spotkań w Instytucie Kultury Miejskiej w Gdańsku pt. „Kształty w strefach znaczeń – społeczne konteksty rzeźby współczesnej” (2014-2015).

Zajmuje się interdyscyplinarnymi badaniami w zakresie sztuki współczesnej oraz jej upowszechnianiem: w książkach [m.in. D. Grubba-Thiede: Nurt figuracji w powojennej rzeźbie polskiej 2016], w katalogach ekspozycji oraz m.in. na łamach wydawnictw: Kwartalnik Nowej Sztuki EXIT, Magazyn Sztuki, Pamiętnik Sztuk Pięknych, Konteksty – Antropologia Kultury – Etnografia – Sztuka, Kwartalnik Rzeźby Orońsko, Sztuka i Dokumentacja, Rocznik Sopocki, Art&Business, AtrLUK, Artmix – sztuka, feminizm, kultura wizualna, SZUM, Rocznik Rzeźby Polskiej). Od 2001 współpraca z Państwową Galerią Sztuki w Sopocie. Od 2017 współpraca z Markiem Rogulskim w Instytucie Cybernetyki Sztuki w Gdańsku-Osowie.

/w grafice promującej wykład wykorzystano pracę Iwony Teodorczuk-Możdżyńskiej, [papieżyca] z cyklu „papieżyce, kardynały, biskupy” 2019/