BCS czarne logo
Szukaj

Myślenie kamieniem

Czas trwania 25.03.2017 - 03.05.2017

Po wielu miesiącach przygotowań, możemy wreszcie z drżącym sercem napisać…. otwieramy się dla Was!

Bydgoskie Centrum Sztuki wyrosło z potrzeby uczynienia sztuki dostępną i otwartą dla bydgoszczan. Będzie to nie tylko miejsce wystaw, ale przede wszystkim przyjazna przestrzeń do realizacji różnorakiego rodzaju działań artystycznych i spotkań poświęconych sztuce.

To tutaj – przy ulicy Jagiellońskiej 47 – sztuka połączy się z nową technologią. Dzięki okularom VR (wirtualna rzeczywistość) będziecie mogli eksplorować twórczość naszego patrona, Stanisława Horno – Popławskiego. Ponadto skorzystacie z multimedialnego muzeum historii rzeźby, które w niebanalny sposób zapoznana Was z kultowymi dziełami sztuki.

Tylko 25 marca wstęp na wystawę rzeźb Stanisława Horno – Popławskiego ,,Myślenie kamieniem” będzie całkowicie darmowy.

Atmosferę wystawy spotęguje muzyka na żywo w wykonaniu lokalnych przedstwicieli sceny eksperymentalej, absolwentów Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy – Aleksandra Erdmanna i Adama Kołackiego.

Stanisław Horno – Popławski

Człowiek świata, skarbnica pomysłów, kopalnia artystycznej wiedzy – życiorys Stanisława Horno-Popławskiego to historia pokazująca, jak można ewoluować w rzeźbie od klasycyzmu przez realizm po intrygującą abstrakcję.

Jednocześnie, przy swoim indywidualizmie i skłonności do eksperymentów, Horno nie zapominał o tradycji tej dziedziny sztuki. Stąd w jego dziełach odczuwalna jest różnorodność formy. Cecha nadrzędna jego twórczości to nadzwyczajny szacunek do tworzywa – nawet jeśli jest nim zwykły polny kamień.

,,Nikt nie potrafił w zwykłym polnym kamieniu dostrzec na przykład zarysu twarzy. A wystarczyło kilka uderzeń dłuta, lekka obróbka i wydobywał z kamienia to, co było w nim skryte” – mówi o Horno Roman Konik, autor książki „Myślenie kamieniem” poświęconej artyście.

Dziś uważany jest za ostatniego wielkiego mistrza techniki taille directe – kucia bezpośrednio w materiale, bez wcześniejszego modelowania w glinie. Nikt już nie tworzy jak on, mało kto sięga również po kamień jako materiał do obróbki.